http://anghelelisabetaelena.webs.com/

Deficiențe multiple – POLIHANDICAPUL



DEFICIENȚE MULTIPLE – POLIHANDICAPUL
Prin deficiențe multiple – polihandicapul, se înţelege existenţa a două sau mai multe forme de deficiențe, asociate la aceeaşi persoană, însoţite de o varietate de tulburări. Diversitatea tulburărilor este dependentă de gravitatea acestora şi de numărul simptomelor care sunt asociate într-o formă de bază de tip sindrom. De aceea, integrarea şcolară se realizează diferit, în cele mai bune situaţii, parţial sau total, în funcţie de profunzimea deficienței.
În cazul polihandicapului, avem de-a face cu deficiențe severe sau profunde, fie într-un palier al activităţilor fizice şi psihice, fie cu dificultăţi în toate componentele principale ale activităţii psihofizice. Dar, putem întâlni şi handicapuri singulare, reunite, şi care pot fi, insă, extrem de grave (profunde) şi la care componenta afectată este deteriorată total şi pe toate secvenţele acesteia. Astfel, apar disfuncţionalităţi la nivel organic, care pot să afecteze, negativ, planul psihic general.
Aşadar, deficiențele multiple se găsesc în majoritatea sindroamelor deficienței de intelect, în unele deficiențe fizice şi în deficiențe senzoriale, dar mai ales în cazul asocierii acestora. Dintre acestea, le vom reţine pe cele mai importante, cum sunt: sindroml down, surdo-cecitatea și autismul.
Sindromul Down
Acest sindrom a fost descris, în anul 1866, de Langdon Down (1828 – 1896)[1], şi se caracterizează prin triada: dismorfie particulară, intarziere mintală şi aberaţie cromozomială
Acest sindrom mai poartă denumirea de „trisomia 21” din cauza apariţiei unui cromozom în plus, în perechea a-21-a, astfel încat se ajunge la 47 în loc de 46 cromozomi. Dat fiind dificultăţile de dezvoltare, subiecţii respectivi se încadrează în categoria de handicap sever sau profund şi foarte rar în debilitatea mintală.[2]
Autismul
Termenul de „autism” este derivat din cuvântul grecesc „autos”, care înseamnă sine însuși”. Acest termen a fost pentru prima oară introdus în psihiatrie în anul 1911 de către E. Bleuler, în lucrarea sa „Grupa schizofrenicilor”[3], pentru a desemna pierderea de către pacient a contactului cu realitatea, efectul fiind acela al imposibilității ori al dificultății totale de comunicare cu ceilalți.




[2] Emil Verza, idem, pag. 229 – 230.
[3] Monica Delicia Avramescu, idem, pag. 246.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu