Exerciții de stimulare a limbajului la copilulu 1-2 ani
Copilul are
nevoie de foarte multă stimulare verbală, înainte de a vorbi el însuşi. Pentru a
facilita apariţia vorbirii sunt necesare un mediu care să furnizeze modele
adecvate, ocazii pentru producerea acesteia. Stimularea copilului în
achiziţionarea limbajului trebuie să furnizeze modele corecte, pornind de la
simplu spre complex. Pe măsură ce copilul învaţă, comportamentul său se
schimbă. Aceasta e dovada faptului că învăţarea a avut loc. Totuşi pentru ca
învăţarea să aibă loc, schimbarea în comportament trebuie să fie relativ
constantă şi permanentă. Acordarea unei întăriri măreşte probabilitatea ca
respectivul coportament să apară din nou. Întătirea reprezintă o parte foarte
importantă a procesului de învăţare. Cuvinte cum ar fi: încurajaţi, lăudaţi, îmbrăţişaţi,
denotă nişte consecinţe recompensate.
Exerciţiu:
1.
Foloseşte un cuvânt cu sens ca să denumească o
persoană sau un obiect.
·
Se folosesc 3 – 4 obiecte familiale (lapte, apă,
cană, carte), acestea se denumesc pe rând, în timp ce se arată copilului. Se
pot ascunde obiectele prin cameră, punându-l pe copil să le caute şi să le
denumească atunci când le găseşte. Acceptaţi aproximarea mai mult sau mai puţin
corectă a denumirii.
·
Denumiţi clar obiectele din preajma copilului,
pentru o mai bună discriminare şi o
însuşire a lor cât mai corectă.
·
Numiţi părţile corpului – ochi, nas, gură şi puneţi
copilul să le arate. Cereţi să le denumească.
·
După ce se denumesc obiecte în situaţiile date,
faceţi-l pe copil să le denumească nu numai la cerere. Când întinde mâinile
după obiectul respectiv nu i-l oferiţi până nu-l denumeşte. Acceptaţi
aproximările în continuare.
·
Folosiţi jucării mici, care pot fi manipulate
uşor, denumiţi-le şi folosiţi jocuri de ascundere sau rostogolire a obiectelor
respective odată cu denumirea lor.
·
Odată cu denumirea a 3 – 4 obiecte la început,
se poate complica sarcina, mergând mai departe către alte 3 – 4 obiecte.
Lăsaţi-l pe copil să se joace cu fiecare câte puţin, apoi scoateţi alt obiect
şi spuneţi: „Uite un ...!”, denumiţi
dvs. obiectul. Continuaţi acest procedeu, schimbând des jucăriile, pentru a
vedea dacă le denumeşte când îi sunt prezentate din nou.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu