Jocuri
de dezvoltare a limbajului la copilul cu vârsta între 0 – 1 ani
Una dintre
cele mai mari realizări ale copilului în dezvoltarea sa până la 6 ani este limbajul. Copilul începe să învețe
limbajul prin a asculta adulții din preajma sa. Astfel apare, după o anumită
perioadă lalalizarea și apariția
cuvintelor reale, ca de exemplu: apa,
pa. Pe măsură ce coilul achiziționează un vocabular de cuvinte separate, el
începe să combine cuvintele în diferite poziții, astfel apar propozițiile
simple, ca de exemplu: tata pa!, mama
apa! Datorită relației strânse dintre gândire și limbaj, nu s-a făcut o
împărțire a abilităților verbale în expresive și receptive, deși ambele sunt
incluse. Astfel limbajul poate fi non-verbal și verbal. Pentru a facilita
producerea vorbirii sunt necesare un mediu care să furnizeze modele adecvate, precum
și ocazii pentru producerea acestuia. Un copil ale cărui nevoi sunt întotdeauna
anticipate de adult, nu are nevoie să-și
dezvolte vorbirea și deci, abilitățile de comunicare.
Sugestii de jocuri ce
se pot desfășura cu copilul de 0 – 1 ani
Repetarea sunetelor făcute de alte persoane:
1.
Faceți sunete care pot acompania jocul sau
activitatea fizică: două cuburi care se ciocnesc: poc! Poc!
2.
Spuneți mai multe vocale copilului, repetați
fiecare sunet d câteva ori, lăsați timp să vă imite; recompensați-l prin jocuri
de mișcare: ridicări, îmbrățișări sau rostogliri. Zâmbiți în tot acest timp.
Repetarea aceleiași silabe de 2 –
3 ori:
1.
Repetarea silabei asociată cu o activitate de
joc sau cu o jucărie: cucu-bau!, tu-tu!,
ti-ti!
2.
Repetarea silabei pe diferite tonalități, sub
formă de joc, mai gros, mai subțire, mai tare sau în șoaptă
Combină 2 silabe diferite în
jocul vocal:
1.
Se repetă silabe diferite (pa-tu), care sunt întărite prin îmbrățișări, laude, prin arătarea
obiectului concret. Se introduce decât o combinație de silabe diferite și se
repetă până la învățare. Apoi se pot
introduce și alte perechi. Se întărește orice aproximare a suneteleor, și
gradat se cere o redare cât mai fidelă din partea copilului
2.
Fiți atenți la vocalizările copilului în timp
ce-i schimbați scutecele, sau în timp ce este în pat, țarc sau scaunul lui.
Când copilul combină două silabe diferite, întăriți-i comportamentul prin
laude, mângâieri și repetarea silabelor imediat ce sunt spuse.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu