Este foarte important ca prin
activităţile în care sunt implicaţi copiii să fie solicitaţi să:
-
analizeze relaţii între obiecte, evenimente, persoane
(asemănări, deosebiri, asocieri), pentru a descoperi cauzalitatea, gîndirea
critică, rezolvarea de probleme.
-
înţeleagă şi să utilizeze numerele şi numeraţia, operaţiile
matematice, măsurarea, gruparea, sortarea, ordonarea, operaţii esenţiale în
viaţa de zi cu zi.
-
înţeleagă lumea naturală şi să poată face predicţii; acestea
se referă la gîndirea ştiinţifică, care ajută copiii să aplice şi să îşi
testeze cunoştinţele prin investigaţie şi verificare.
înţeleagă cum interacţionează
oamenii între ei şi cu mediul înconjurător, care sunt condiţiile necesare
vieţii.
Toate aceste activităţi contribuie
fundamental la dezvoltarea cognitivă a copilului.
Copilul preşcolar traversează etapa
cunoaşterii prin lărgirea contactului cu mediul social şi cultural din care
asimilează modele de viaţă ce determnă o integrare tot mai activă la condiţia
umană.
Mediul solicită copilului nu numai adaptari ale comportamentului la
sisteme diferite de cerinţe în condiţii de tutelă, protecţie şi afecţiune, dar
creează în acelaşi timp o mai mare sesizare a diversităţii lumii si vieţii, o
mai densă şi complexă antrenare a decizilor, curiozităţii, trăirilor interne la
situaţii numeroase şi inedite. Concomitent se dezvoltă bazele personalităţii
copilului şi capacităţile de cunoaştere, comunicare, expresia şi emanciparea
comportamentelor ce ating grade de complexitate raportate la caracteristicile
de vârstă şi dezvoltare psihofizică.
Există
o categorie de contradicţii specifice ce se constituie în planul cunoaşterii.
Dezvoltarea imaginaţiei îi permite copilului să descopere faptul că imaginar el
poate să se transpună în orice situaţie, chiar şi fantastică, dar în realitate
situaţile de viaţă sunt mai restrânse şi nu au semnificaţia bănuită.
În psihologia limbajului infantil se semnalează
distanţe de dezvoltare între semantica, morfologia şi sintaxa vorbirii
copilului preşcolar. În genere, limbajul fixează experienţa cognitivă şi
organizează activitatea.
Comunicarea verbală în
copilărie îşi pune amprenta asupra dezvoltării psihice a omului, influenţând
ansamblul capacităţilor sale sociale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu